رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئله شرّ
نویسندگان
چکیده
رنج، از سویی مسئلهای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی میکشاند و از سوی دیگر، مسئلهای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش میکشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع رنج، علل آن و آثار و نتایج آن پرداختهاند. در این تحقیق نشان خواهیم داد که مولانا، در باب رنجها به نوعی نعل واژگونه معتقد است؛ در پس قهرهای ظاهری، لطف حقیقی میبیند و پشت لطفهای ظاهری، رنجهای حقیقی را بازمیشناسد. او، رنج حقیقی بنیادی را همان فراق از معشوق ازلی میداند که غفلت از این رنج، به رنجهای دیگری خواهد انجامید که از آنها با عنوان رنجهای حقیقی ثانوی یاد کردهایم. دیگر سختیهای زندگی را که مصداق همان لطفهای رنجنُما هستند، رنجهای مجازی مینامیم و نتایج مرتب بر هر کدام از این رنجها را از نگاه مولانا بررسی خواهیم کرد. در پایان خواهیم دید که مولانا، بهترین واکنش انسان به درد و رنج های زندگی را نگاه ایمانی دانسته که به یاری آن و بصیرتی که به مؤمنان میبخشد، میتوان رنج ها را معنادار و در نتیجه قابل تحمّل کرد. به نظر مولانا، تنها از طریق آگاهی از رنج حقیقی است که میتوان راه ایمان را پیمود. در این مسیر، رنجهای دنیوی حذف یا انکار نمیشوند؛ بلکه معنادار میشوند و تحمّل آنها بر مؤمنِ عاشق امکانپذیر و چه بسا حلاوتآمیز میگردد. از نظر مولانا، ایمان عاشقانه بهترین پاسخ به رنج های زندگی است
منابع مشابه
رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئلة شرّ
رنج، از سویی مسئلهای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی میکشاند و از سوی دیگر، مسئلهای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش میکشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع رنج، علل آن و آثار و نتایج آن پرداختهاند. در این تحقیق نشان خواهیم داد که مولانا، در باب رنجها به نوعی نعل واژگونه معتقد است؛ در پس قهرهای ظاهری، لطف حقیقی میبیند و پشت لطفهای ...
متن کاملرنج از نگاه مولانا
تصور زندگی بدون رنج، تصوری است که عقلش نمیکند تصدیق؛ از این رو، مسأله رنج همواره برای انسانهای اندیشمند مطرح بوده و هر کسی به نحوی آن را تبیین کرده است. مولوی نیز به ژرفی در این مسأله اندیشیده است. در این مقاله، نظرات مولوی درباره انواع رنج، علل رنج و آثار نیکوی آن بررسی شده است. او رنجها را به دو گروه عمده تقسیم کرده است: رنجهایی که انسان، خود برای خویشتن فراهم میآورد و رنجهایی که خداون...
متن کاملخدا، شر و اختیار از دیدگاه مولانا جلالالدین رومی
برخی سرچشمۀ شُرور را اختیار انسان دانستهاند. یعنی آنچه از نظر انسان شر تلقی شده و به خدا نسبت داده میشود چیزی جز اَعمال و اَفعال ناشی از اختیار انسان نیست. صعود و سقوط آدمی در گرو اختیار اوست و همین امر است که منشأ بسیاری از شرور اخلاقی و طبیعی قلمداد میشود. اصولاً تلقی شَرورانه داشتن از حوادث، از یک سو، به جهل و ناآگاهی انسان در خصوص مصالح مکتوم آن باز میگردد و از سوی دیگر، به دلیل سوء استفاده...
متن کاملمسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر
این مقاله به دنبال تبیین «مسالهشر» و پاسخهای ارائهشده به آن در دیدگاه ملاصدرای شیرازی و نورمن گیسلر است. بهرغم تمایزی که نامبردگان در غایت تبیین مسالهشر دارند بهگونهای که ملاصدرا درصدد پاسخ به «شبهه ثنویت» و گیسلر در مقام حل «مسالهمنطقیشر» است اما این تحقیق با روش تحلیلی ـ انتقادی از خلال کتب آنها سه محور مشترک را اصطیاد کرده، دیدگاههای آنها را در این سه مقایسه تطبیقی نموده است. ...
متن کاملبررسی مسئله شر از دیدگاه لایب نیتس و سوئین برن
مسأله شر یکی از مشکلترین مسائل پیش روی اندیشه دینی است و هماکنون بزرگترین دلیلی است که ملحدان برای انکار وجود خداوند به آن استناد میکنند. این مسأله ابراز میدارد که با وجود خدای قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه مطلق، وجود شرور هیچ توجیهی نمیتواند داشته باشد. به دنبال این مسأله، پژوهش حاضر در پی آن است تا طبق دیدگاه دو فیلسوف مطرح، لایب نیتس و ریچارد سوئین برن، به مسأله شر بپردازد. این دو متف...
متن کاملبررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئینبرن
سهروردی و سوئینبرن در دو سنت فلسفی متفاوت به تأمل دربارۀ مسئله شر پرداختهاند. راهحلهای سهروردی در حل مسئله شررا میتوان ذیل چهارنظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. سوئینبرن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راهحل اصلیارائه میدهد: 1. دفاع مبتنی بر اختیار 2. دفاع مبتنی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه فلسفه دینجلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۸۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023